A szamuráj (Le samourai, 1967)

A bérgyilkos figurájához számos filmben társul sajátos erkölcsiség: a szigorú elvek szerint élő killer korlátokat állít önmaga elé, lemond a család, a társas lét, a szerelem örömeiről, így vezekelve azért, hogy Istentől önmagához ragadja a büntetés és a bosszúállás jogát. Tisztában van vele, hogy méltatlan lenne hozzá, ha bűnei miatt nem nézne szembe az őt fenyegető erőkkel, mondjuk megbízója kétszínűségével, vetélytársai erkölcstelenségével vagy a véletlen hatalmával.

samourai.jpg

A francia rendező, Jean-Pierre Melville 1967-es filmje az elsők között léptetett színre ilyesfajta bérgyilkost. Hőse, Jef Costello (Alain Delon) szigorú precizitással dolgozik, nemcsak a beszéddel és a mozdulatokkal takarékoskodik, de érzelmeket sem mutat. Tökéletesen ura cselekedeteinek, rituálisan igazít kalapot, húz kesztyűt, önmagát mindössze funkciónak tekinti („– Ki vagy te? – Nem számít. – Mit akarsz? – Megölni téged.”). Megjelenésére sokat ad, emberi kapcsolataiban hűvös és szótlan. Menyasszonya, Jane (akit a sztár akkori felesége, Nathalie Delon alakít) is inkább csak arra jó, hogy alibit biztosítson a férfi számára.

Hogy a főhős el van jegyezve a halállal, azt a film egy percig sem tagadja. A nyitóképen a címszereplő penészszínű falak, kopott bútorok között hever az ágyán, és a mennyezetet bámulva cigarettázik. Kopár szobája nyitott ablakai mintha egy hatalmas koponya szemgödrei volnának. A nyitó stáblista és a Busidóból, a japán harcosok szabálykönyvéből származó mottó után („Nincs nagyobb magány, mint a szamurájé. Talán csak a tigrisé a dzsungelben.”) a kezdőkép át is úszik egy másik dimenzióba azáltal, hogy az operatőr vario-fahrtot használ, vagyis egyszerre kocsizik hátra- és zoomol előrefelé, így a mozdulatlan középpont körül áramlani látszik a tér. Costellót magánya, hallgatása, merev arckifejezése is eltávolítja az élők világától, kételyektől mentes, kiszámított mozdulatai emberfeletti lénynek mutatják, aki szépségével és eleganciájával vonzza magára a tekintetet. A szerep olyan színészre várt, aki hidegséget és vonzerőt képes egyesíteni magában. Nem véletlen, hogy Melville mással nem volt hajlandó leforgatni a filmet, kifejezetten Alain Delon számára írta a forgatókönyvet, de négy évet kellett várnia, míg a sztár elvállalta a szerepet. (vö. Lányi János: 40 éve hunyt el Jean-Pierre Melville).

001-alain-delon-nathalie-delon-theredlist11.jpg

Jef Costello nem mosolyog, nem köszön és nem magyarázkodik. Az érzelmek teljes kizárására alapozza életét, hogy személyiségének integritása ne szenvedjen csorbát (vö. Stőhr Lóránt: Az ellenállás tragikomédiája. Jean-Pierre Melville. Filmvilág, 2004. április, 29-34. o.). A zongoristanő irracionális cselekedete, hazug tanúvallomása azonban mégiscsak valamiféle viszonzásra ösztönzi a bérgyilkost. Costello végső tette a szamurájok rituális öngyilkosságának különös változata, és a férfi még jobban felmagasztalódik az által, hogy a kijelölt célpont érdekében hoz áldozatot.

Ebben a filmben szinte mindenki halálosan profi: a saját lőtt sebét bekötöző bérgyilkos, a párizsi átjáróházakat és metrókat töviről hegyire ismerő felügyelő, a rendőr piszkos alkuját visszautasító menyasszony, a poloskát beszerelő lehallgatók, a gyanúsított öltözetét hajszálpontosan megfigyelő szemtanú. A szakmába kívülről érkező Melville, ahogyan azt a francia új hullám egyik rendezője megfogalmazta, „görcsösen igyekezett bizonyítani, hogy komoly rendező, nem az a javíthatatlan dilettáns, akinek kezdettől nézték.” (Claude Chabrol: Úriember Stetson-kalapban. Emlékek Melville-ről. Filmvilág, 2004. április, 35–36. o.) Az amatörizmus vádjától rettegő direktor ezért helyezett olyan nagy hangsúlyt arra, hogy valós időtartamban láttassa a precízen kitervelt és végrehajtott akciókat, amelyek így a filmrendezői tevékenység allegóriáivá is válnak. Melville azonban a nézőtől is elvárja a szakszerű befogadást, a maximális koncentrációt, ugyanis a verbalitás helyett a képek erejére, a vágás rendjére, a színészek tekintetváltásaira bízza a cselekmény ok-okozatiságának felépülését. A sok profi között csak néhány figura hagyja magát az érzelmei által befolyásolni, például Costello megbízói és a bárzongorista hölgy (Caty Rosier), de éppen ők – mivel nem kiszámíthatóan cselekszenek – jelentik a legnagyobb veszélyt a főszereplő gondosan felépített világára.

alain-delon-samourai1.jpg

Melville rajongott az amerikai film noirokért és gengsztermozikért, azok rekvizitumait (ballonkabát, puhakalap, hatalmas autók) már korábbi műveiben is sikerrel helyezte át francia közegbe (Bob nagyban játszik, 1956; Az áruló, 1963). A szamurájban mindezeket a külsőségeket egy a távol-kelethez kapcsolt életfelfogással ötvözi, és ebből egy nagyvárosi harcos sajátos becsületkódexét kerekíti ki, melyben a vágyakról való lemondás, az önfegyelem és a szakmai alázat a zsinórmérték. A szamuráj azonban a francia hagyományoktól sem áll távol, hiszen a lecsupaszított cselekmény és Delon érzelemmentes jelenléte Robert Bresson minimalista filmjeinek hatását mutatják, a valódi helyszíneken forgatott jelenetek pedig az új hullám esztétikájának folytatói.

A francia rendező e művének jellegzetességei nem újak sem a bűnügyi film műfaján, sem saját életművén belül, de a felmagasztalt bűnöző, a repetitív zenei főtéma és a valós időtartamú jelenetek (lásd a poloska beszerelésének hatperces, szótlan epizódját, vagy az ugyanilyen hosszú, szinte vágás nélküli dialógust a felügyelő és a menyasszony között) emlékezetesebbek a lőporfüstös leszámolásoknál. Néhány egyéb momentum szintén említést érdemel, például a riasztóberendezésként szolgáló kismadár, vagy az a piros lámpánál játszódó jelenet, amelyben Delon szélvédőn át fényképezett arca szinte szétmállik az esőben. Melville munkája egyébként újradefiniálta vezető színésze pályáját, hiszen a sztár később gyakran játszott jéghideg bűnözőket és rendőröket.   

le-samourai-5.jpg

A szamuráj számos motívuma köszön majd vissza a bűnügyi műfajcsoport egymástól térben és stílusban is távoli rendezőinél. Jef öltözékét András Ferenc a Dögkeselyűben, John Woo A bérgyilkosban adja kedvenc férfisztárjára, a hitman különc szokásrendje és hűséges madara Luc Besson Leonjának és Jim Jarmusch Szellemkutyájának előképe, míg hűvös hatékonysága Michael Mann precízen filmre vitt bűntényeiben (Az erőszak utcái, Szemtől szemben) és a Coen testvérek megállíthatatlan gyilkológépében talál követőkre (Nem vénnek való vidék). Melville tisztelőinek e korántsem teljes felsorolása is érzékelteti, hogy a bűnben is tisztességes bérgyilkosnak milyen kivételes a helye kelet és nyugat, hagyomány és újítás, műfajiság és szerzőiség metszéspontjában.