Büntető ököl (Brawl in Cell Block 99, 2017)

S. Craig Zahler második filmje is az emberi pokol legmélyebb bugyraiba kalauzolja el nézőit.

brawl_in_cell_block_99-1.jpg

Bár a hazai mozik nem haraptak rá S. Craig Zahler második filmjére, a Büntető ökölre (anno első alkotására, a Csontok és skalpokra is csak némileg megkésve), ugyanakkor a tervek szerint február 23-tól dvd-n már bárki beszerezheti majd itthon is. A „bárki” persze túlzottan tág fogalom, hiszen a magyarul hidegrázósan nevetséges címet kapott mű (eredetileg: Brawl in Cell Block 99 – nagyjából Balhé a 99-es börtönblokkban) maximálisan távol fogja magát tartani azoktól, akik ódzkodnak az erőszak, a vér és a brutalitás bármilyen formájától.

Persze aki látta a Csontok és skalpokat, nem lepődhet meg, hogy Zahler ezúttal sem az élet napos oldaláról forgatott. Sőt, a két film nagyjából ugyanazt a témát dolgozza fel: a főhős(ök) a pokol legmélyebb bugyraiba kénytelen(ek) alászállni, hogy másoknak megváltást hozzanak. A Büntető ökölben Bradley Thomas (Vince Vaughn) utazását kísérhetjük végig: a férfi elveszíti állását, s annak érdekében, hogy majdnem széthulló családját eltarthassa, elszegődik drogfutárnak. A kezdeti sikerek után azonban szükségszerűen bekövetkezik a bukás, egy félresikerült ügyletet követően a börtönben találja magát. Azonban az új, mexikói üzlettárs érdekeinek megsértése miatt Bradley-nek nem csak hét hosszú év jut a hűvösön: adóssága törlesztése érdekében arra kényszerítik, jusson át egy másik fegyintézetbe és ott öljön meg valakit, különben túszként fogva tartott, terhes felesége nem biztos, hogy egészséges gyereknek ad majd életet.

brawl_in_cell_block_99-2.jpg

Az utóbbi években a bugyuta vígjátékok mellett néhány komolyabb hangvételű alakítással (A törvény nevében, A fegyvertelen katona) is jelentkező Vince Vaughn ezúttal roppant visszafogottságával képes uralni a filmet – bár némi karaktermélyítés azért ráfért volna, neje iránt érzett szerelme kissé elmaszatolt, ahogy a többi szereplő esetében se nagyon beszélhetünk komoly jellemábrázolásról (ez persze lehet szándékolt is). Mindenesetre a „nyugalmi állapotban” cinikus, vicceskedő Bradley egy tipikusan olyan alak, akinek nem feltétlenül kenyere az erőszak, ugyanakkor ha rákényszerítik, gyilkos energiák szabadulnak fel belőle. Ennek ékes példája a bevezetés: miután megtudja, hogy kirúgták, s ezzel párhuzamosan félrelépő feleségét is lebuktatja, egy autón vezeti le felgyülemlett feszültségét, puszta kézzel szétverve szélvédőt, tükröt, motorházat, lámpát.

Persze ez még semmi ahhoz képest, amit végül a címben szereplő 99-es börtönblokkban visz végbe. Igaz, Zahler a ʼ70-es évek szennyfilmjei előtt tisztelegve a vérgőzös effekteket szándékosan kissé művire vette, ezzel enyhítve, kissé parodisztikussá téve a sokszor valóban gyomorforgató, csontropogtató pillanatokat. (Bár a nem konkrét, ugyanakkor erőteljes hommage az esetleges előzetes ismeretek hiányában sokak számára ronthat az élményen, nevetségessé téve az egyébként meglehetősen komoly művet.)

brawl_in_cell_block_99-3.jpg

Ahogy a Csontok és skalpokban, úgy a Büntető ökölben is a szeretteik megóvása hozza ki az állatot a főszereplőkből: a kannibálfilmbe forduló westernben Arthur (Patrick Wilson) elrabolt feleségét próbálja minden áron kiszabadítani a barlangi emberevők markából, míg a börtönthrillerben Bradley kényszerül arra, hogy szabadjára engedje démonait felesége és leendő kislánya megmentése érdekében. Mindkét mű meglehetősen visszafogottan csordogál a játékidő nagy részében (csupán néha felvillantva egy-két akciódúsabb momentumot), hogy a végső őrületspirál még durvábban tudja beszippantani a nézőt, aki a stáblista végiggördülése után szilánkosra zúzott elmével kénytelen végiggondolni, mit is látott tulajdonképpen.