Az eladott mérkőzés (The Set-Up, 1949)

Robert Wise is tipikusan olyan rendező, akinek a nevét ritkán jegyzi meg a lelkes filmrajongó: pedig munkássága elég terjedelmes, s köztük nem egy említésre méltó (például A nap, mikor megállt a Föld; Valaki odafönt; Csendben fut, mélyen fut; West Side Story; A ház hideg szíve; Homokkavicsok; Az Androméda-törzs) alkotás bújik meg. Egyik korai zsengéje, Az eladott mérkőzés pedig annak ellenére igazi klasszikus, hogy nem sűrűn olvashatunk róla.

the_set-up.jpg

Bill "Stoker" Thompson (Robert Ryan) egy kiöregedőfélben lévő bokszoló, aki legtöbbször már csak saját renoméját rombolja, s az újabb meccsekkel egyre komolyabban kockáztatja saját testi, szellemi épségét. Nem is csoda, hogy felesége, Julie (Audrey Totter) már nem akar elmenni aktuális összecsapására, hiszen undorral és félelemmel tölti el a tudat, hogy kedvese képtelen kilépni ebből az ördögi körből. Stoker azonban úgy érzi, ezúttal győztesen fog kilépni a ringből, ám éppen ez lesz a veszte: menedzsere (George Tobias) a háta mögött eladja a mérkőzést a helyi kiskirálynak, Little Boynak (Alan Baxter), bízva abban, hogy sportolója úgyis a szokott módon kifekszik két menet után.

Wise filmjének zsenialitása több oldalról is megközelíthető. Egyrészt a színészek jól teljesítenek (az egyetemen bokszolóbajnok Ryan remekül hozza a már fáradt, de még bizakodó főszereplőt, Totter is ügyes a lépten-nyomon az ökölvívásra emlékeztető momentumokba belebotló nő karakterében, de a nézőtéri mellékalakok is kellően életszagúak), másrészt egész hihetőek a bokszjelenetek is. Az látszik, hogy a Dühöngő bika sokat merített ebből a filmből, a fekete-fehér képek hangulata nagyon hasonlít Scoresese egyes megoldásaihoz. Emellett pedig azt is láthatjuk, akkortájt miként is értelmezték ezt a sportot: kevés taktikázás, alig védekezés, rengeteg pofon, vér, verejték, férfias küzdelem. Stoker esetében pedig fontos látnunk, ahogy az előtte meccselők megtestesítik az ő lehetőségeit is: Gunboat Johnson (David Clarke) nagy rössel vág neki a küzdelemnek, s csúnya vereséget szenved (a k.o. következtében még a nevét is elfelejti), a színesbőrű Luther Hawkins (James Edwards) ellenben esélyeshez méltón verekszik, hisz magában, s biztatja veterán társát is. Érdemes megjegyezni, eredetileg azt tervezték, hogy a főhős lesz afro-amerikai.

De érdemes még ennél is tovább menni, s kiemelni Az eladott mérkőzés legfontosabb erényét: a közel hetvenöt perces mozi eseményei teljesen valós időben zajlanak (nézzük csak meg az utcai órát a nyitó és a záróképen), így Stoker szorítóbeli ténykedését egy-az-egyben nézhetjük végig, ami egyrészt nem kis teljesítmény a színészek részéről, másrészt igazi dokumentarista hangulatot kölcsönöz a filmnek, szinte mi magunk is az izzadtságszagú teremben érezhetjük magunkat a vértől bevaduló tömegben.

the_set-up-2.jpg

A bonyodalom és a lezárás némi noiros hangulatot is kölcsönöz az alkotásnak, de sportfilmként és "egyszerű" drámaként is igazi szórakozást nyújt Az eladott mérkőzés. A nem biztos, hogy humorosnak szánt, ám annak ható ajánló a pénteki pankrációról ("A Litván Angyal a Maszkos Masztodon ellen! És most először Paradise Cityben egy halakkal teli ringben fognak birkózni!") pedig külön üdítő pillanat.