Halálos iramban: Ötödik sebesség (Fast Five, 2011)

Rögtön ott kell kezdenem, hogy nem láttam a Halálos iramban-széria egyik korábbi epizódját sem, sőt, Vin Diesel munkásságába is most sikerült először belepillantanom. És hogy miért pont az Ötödik sebességre esett a választás? Szimplán, mert viszonylag dicsérő szavakat hallottam róla, úgyhogy egy próbát megért.

fast_five.jpg

Az biztos, hogy a látvány önmagában elviszi a mozit. Persze a modern, autóközpontú akciófilmek hip-hop klipekből merítő kliséi (a dögös kocsikhoz dögös csajok és felpumpált keményfiúk járnak) fárasztóak, de maguk az üldözések, rablások és lövöldözések egészen ügyesen lettek kidolgozva – ha úgy alakul, biztosan ezekre emlékszem majd vissza szívesen, s esetleg veszem elő újra ezt a művet.

De Vin Diesel, illetve a dramaturgia miatt biztosan nem. Azt persze sejtettem, hogy kopasz hősünk nem egy színészgéniusz, de azért nem gondoltam, hogy ennyire izomszagú lesz, amit látok tőle. Persze körözött bűnöző karaktere megköveteli a "bukét", de akkor is nagyon művi, amit csinál – ellentétben például az őt üldöző Dwayne "The Rock" Johnsonnal (nagy pillanat, mikor először "találkoznak"), aki szintén megfeszül azért, hogy szétszakadjon a vászon a jelenlététől, de nála ez valamivel természetesebbnek hat. Plusz Vin barátunk csúnya is! Nem értem, mit esznek rajta a nők.

A történet logikai ostobaságai szintén ki tudják verni a biztosítékot. Persze magam is szeretem a '80-as évek hasonszőrű tesztoszteronparádéit, ahol aztán főleg nem az értelmes sztorin volt a hangsúly, de azért egy több, mint kétórás filmbe beleférhetett volna némi extra magyarázat. A készítők azonban úgy gondolták, a füstölő gumiabroncsok, a feszülő izmok és fenekek, a sok-sok kilőtt golyó, összetört jármű és díszlet majd kárpótolja az embert a magyarázatok helyett. Nálam viszont hiába jelent piros pontot, hogy a szimpla "hőbörgés" egyszerre heistfilmmé válik, ha egyszer nincsenek kidolgozva olyan apróságok, honnan terem pénze a semmiből összeverbuvált csapatnak Reyes, a brazil drogbáró megkopasztásához (hiszen előtte elhangzik, kell még egy utolsó meló, mivel lóvé nélkül nem tudnak eltűnni a rendőrség elől), és egyes karakterek (köztük The Rock) egy adott pillanatban miért teszi azt, amit.

És az itt látottak alapján azt is megállapíthatjuk, miért nem Magyarországon forgott ez a rész: a mi kátyútengerünkben percek alatt széthullanának ezek az autócsodák, nem hogy még páncélszekrényt húzzanak maguk után.

A negatívumok ellenére azért senki se féljen ötödik sebességbe kapcsolni.