A légy (The Fly, 1958; 1986)

Az ember mindennapjait talán legtöbbször és leginkább megzavaró élőlényről nem is nagyon lehetne más jellegű filmet forgatni, mint horrort. A légy című 1958-as és 1986-os alkotások éppen olyanok, mint ezek a zümmögő bestiák: egyszerre csodálatra méltóak, bosszantóak és elborzasztóak.

the_fly-1.jpg

A két vizsgált mű alapját az egykori brit kém, George Langelaan azonos című novellája szolgáltatta, amely először a Playboy hasábjain jelent meg 1957 júniusában. A sikert jelzi, hogy rá egy évre már be is mutatták a Kurt Neumann rendezte első adaptációt, amely szintén pozitív fogadtatásra talált mind a nézők, mind pedig a kritikusok részéről.

the_fly-2.jpg

Neumann filmje az alapokat tekintve hűen követi a forrást: a tudós André Delambre feleségének, Helene-nek a visszaemlékezéséből tudjuk meg, miért is kellett brutális halált halnia a férjnek (egy ipari présgép által). A kutató az általa feltalált teleportáló gép tesztelése közben súlyos balesetet szenved, amelynek során sejtjei összekeverednek egy légyével, s míg André légyfejjel és légykarral a laboratóriumába zárkózik, Helene és fiuk, Henri megpróbálják befogni az elszabadult, emberfejű és emberkarú legyet. Habár a befejezés a két alkotásban eltérő (illetve a történet elmesélése sem ugyanazon a módon zajlik), az igazi dráma mindkét esetben ugyanaz: a munkája miatt családját elhanyagoló férfi, és a szerelméért szörnyű tettre kényszerülő nő tragédiája mellett az a maró dilemma is megjelenik, hogy egy hibrid szörnyszülött esetében vajon mi számít valóban emberséges lépésnek.

A film egyébként meglepően hatásos trükköket vonultat fel – igaz, a cérnahangon segítségért kiáltozó légy-André elég nevetséges, viszont az elméjét fokozatosan elveszítő, végső elkeseredésében laborját összezúzó, összetett szemű André-légy látványa közel hatvan év távlatából is sokkoló. Vincent Price pedig mindig, mindenben zseniális, még akkor is, ha jelen esetben túl sok mindent nem is kell tennie szövegének visszamondásán túl.

the_fly-3.jpg

A majd’ harminc évvel később készült remake esetében a direktor, David Cronenberg már jóval merészebben nyúlt hozzá a két alapanyaghoz, s bár a fő szálat megtartotta, bőven el is rugaszkodott attól. Utóbbi persze nem meglepő, hiszen a biohorror atyja nagyjából ekkor volt pályája csúcsán, kihagyott ziccer lett volna, ha nem mélyül el a test alakváltozásának folyamatában.

A rendező később bevallotta, hogy maga a történet nem is foglalkoztatta különösebben, legalábbis borzalmasnak mondta a részben maga által írt forgatókönyvet, illetve a párbeszédeket is (a nyitójelenet az ostoba dialógussal és a béna dramaturgiával remek példa erre). Az émelyítően hatásos, Oscar-díjat érő vizuális effektek azonban bőven kárpótolják az edzett gyomrúakat, igazán emlékezetessé formálva ezt a gyakorlatilag háromszereplős kamaradrámát.

the_fly-4.jpg

Az alapvető kérdések jelen esetben is hasonlóak a fent taglaltakhoz (melyekhez hozzáadódik az újságírónő szakmai dilemmája a szenzáció- és híréhséggel kapcsolatosan), ám Cronenberg a hangsúlyeltolásokkal a balul sikerült kísérlet révén először fizikailag megerősödő, majd fokozatosan torz hibriddé váló tudós alakján keresztül Kafka Az átváltozását is megidézi. Seth Brundle (Jeff Goldblum) így válik a filmtörténet egyik legmagányosabb alakjává. Egyedül dolgozó csodabogárból a szerelem mámorító hatásának hátulütőjeként válik borzalmas szörnyrovarrá („nem minden rovar bogár…”), akinek csak egy duplacsövű puska hozhat megváltást.

Az 1958-as és az 1986-os változatoknak is készültek folytatásai, ám azok színvonalban nem érnek fel e két tárgyalt műhöz. Ellenben Cronenberg 2008-ban a zseniális filmzenét szerző Howard Shore-ral karöltve operafeldolgozást készített a történetből – érdekes audiovizuális látványt nyújthatott az áriázva zümmögő ízeltlábú.

the_fly-5.jpg

A tudományos ismeretek szerint, ha a legyeknek nem lennének természetes ellenségeik, akkor nagyon rövid idő alatt totálisan ellepnék a Földet – két filmes légynek azonban a halál így is a halhatatlanságot jelentette.