Lucky (2017)

A Lucky méltó emléket állít a tavaly szeptemberben elhunyt Harry Dean Stantonnak, bár nem hibátlan alkotás.

lucky-1.jpg

Nem minden művésznek, színésznek adatik meg, hogy rövidebb-hosszabb pályafutását méltóképpen tudja lezárni. John Wayne-nek például sikerült, hiszen a rákkal küzdő westernlegenda utolsó munkája, A mesterlövész legalább annyira az általa megformált hősökről, mint magáról a színészről is szólt, így téve igazán emlékezetessé egy örökre lezáruló korszakot.

Harry Dean Stantonnak szintén megadatott a jutalomjáték. A 2017. szeptember 15-én, 91 éves korában elhunyt aktor ugyanis még képes volt venni egy utolsó, nagy lendületet, amelynek végeredménye a sajnos már csak halála után bemutatott Lucky lett. Egy csendes, elégikus alkotás, amely kendőzetlenül is egyfajta búcsú az elmúlt közel hatvan év egyik legjobb karakterszínészétől.

Lucky egy poros kisváros jól ismert lakója, napjai pedig a szokott rutin mentén telnek: reggel jóga, napközben rejtvényfejtés a kávézóban, délután tévés vetélkedők nyomon követése, este pedig pár Bloody Mary legurítása a kocsmában. És mindehhez elmaradhatatlan társ a cigaretta is. Az állandóságba azonban fokozatosan betüremkedik az a bizonytalan érzés, hogy mi jöhet ezután. Lucky a rejtvények terén, de a barátaival való eszmecserék során is egyre több olyan kérdéssel találja szembe magát, amelyekre nem feltétlenül érkeznek megnyugtató válaszok (kivéve a zárlatban, amikor a kocsmában az igazságról és a valóságról filozofálgatnak a törzsvendégek). Az elmúlás gondolata és a magányérzet (még ha az egészsége kitűnő is és hangoztatja, nincs baja az egyedülléttel) azonban komolyan elgondolkodtatják az idős férfit.

lucky-2.jpg

A film remek hangulattal bír (főként Stanton két korábbi munkája, a Párizs, Texas, esetleg a Straight Story juthat róla eszünkbe), tempója okosan van Lucky nem túl mozgalmas és pörgős életritmusához igazítva, és persze a muzsika sem lehet más, mint szájharmonikás folk (maga Harry Dean Stanton játssza a Red River Valley című dalt), esetleg country vagy ranchera. Kissé viszont zavaró, hogy a nem a filmen belül elhangzó (nondiegetikus) zenei betétek túlzottan harsányak, egy efféle visszafogott műhöz a csendesebb hangzás jobban passzolt volna, ahogy a szájbarágós dalválasztás (Johnny Cash egyébként remek I See A Darkness-e) is inkább óvatosan a giccs felé csúsztatja az adott jelenetet.

Ami viszont ennél sokkal bántóbban ront az összképen, az a David Lynch-i hatás (bár maga a rendező is egy Lynch, ám a korábban színészként számos remek filmben szereplő John Carroll nem áll rokoni kapcsolatban a Radírfej atyjával). Persze nem arról van szó, hogy David Lynch munkásságára utalni szégyen lenne (már csak amiatt sem, mert Stanton több alkotásában is szerepelt), ugyanakkor sajnos a Lucky ezt rossz megközelítésből teszi. A Twin Peaks vagy a Mulholland Drive sem az értelmetlen, a történetet csak hátráltató marhaságok és az okos köntösbe bújtatott, valójában semmit sem jelentő blöffök miatt szerethető, itt viszont többnyire pont erről van szó. Ráadásul mindehhez még maga David Lynch is asszisztál, aki szokás szerint szörnyű színészi játékkal próbálja a semmit pofozgatni (bár ha az elveszett teknőséről szóló monológját magára Harry Dean Stantonra vetítjük rá és úgy értelmezzük, abban még van is némi ráció).

lucky-3.jpg

Mindenesetre Lucky mindennapjairól nagyon könnyen elhihető, hogy azok akár Stantonéi is lehettek (csak talán jobb körülmények között), mint ahogyan a beszélgetések egy része is abszolút a valóságból merít (például a háborús élmények felelevenítésekor). Emellett a lezárás is igazán szép és megható: a hajlottan botorkáló, helyét egyre kevésbé találó férfi kivonul a városból, be a sivatagi semmibe. De előtte még a kamerába nézve ránk mosolyog, azt üzenve ezzel: jó móka volt, gyerekek, de most már ideje indulnom! Szerencsésnek (lucky) viszont nem magát a Stanton által utolsóként megformált karaktert tekinthetjük, hanem magunkat, hogy egy ilyen szerteágazó, jobbnál jobb filmekkel teli pályafutást követhettünk nyomon és őrizhetünk meg jó sokáig az emlékezetünkben.

 

A cikk eredetileg a Magyar Nemzetben jelent meg.