75 éves lenne Tony Scott

Hollywood egy tehetséges és sikeres direktorral lett szegényebb 2012. augusztus 19-én, amikor Tony Scott angol filmrendező, producer - máig tisztázatlan okból -  egy Los Angeles-i hídról a mélybe vetette magát.

tony_scott.jpg

Szintén filmrendező bátyjával, Ridley Scott-tal ellentétben, aki mindig új műfajok meghódítására tör, és a sci-fi (A nyolcadik utas a halálSzárnyas fejvadász), a road movie (Thelma és Louise), valamint a történelmi film (Gladiátor) zsánerében alapvető műveket hozott létre, az 1944. június 21-én született Tony legnagyobb sikereit az akciófilmeknek köszönhette. Választott műfaját ötletesen és mintaszerűen ötvözte vígjátékkal (Beverly Hills-i zsaru 2.), sportfilmmel (Mint a villám), buddy movie-val (Az utolsó cserkész), road movie-val (Tiszta románc), kamaradrámával (Az utolsó esély), paranoia-thrillerrel (A közellenség), kémfilmmel (Kémjátszma) és sci-fivel (Deja Vu). Így válhatott a zsáner egyik meghatározó alakjává.

Néhány stíluseszköze – a színszűrők használata, a gyakori lassítás, a sűrű vágás, a sodró tempó, a bombasztikus hangeffektek, vagyis mindaz, amit összefoglalóan klipes esztétikának szokás nevezni – akár szerzői védjegyének is tekinthető. Mindeme jellemzők Scott reklámfilmes múltjára vezethetők vissza, bár képalkotó attitűdjére a festészet iránti vonzalma is hatással volt. Stílusa néha túlhajtottnak tűnik, ezért fiatalos lendületük ellenére több filmje is saját korának foglya. Persze számos erénye biztosította, hogy alkotásainak többsége újranézhető maradjon.

tony-scott-films.jpg

Mindig hagyott időt a karakterek közötti viszonyok bemutatására, remekül instruálta színészeit, értett a hangulatteremtéshez és a drámai helyzetek színreviteléhez is. Több neves forgatókönyvíró (Robert Towne – Mint a villám, Shane Black – Az utolsó cserkész, Quentin Tarantino – Tiszta románc, Brian Helgeland – A tűzben edzett férfi) munkájából is forgathatott. Anthony Quinntől Catherine Deneuve-ig, Gene Hackmantől Robert De Niróig, Brad Pitt-től Denzel Washingtonig a legnagyobb mozisztárok mondtak igent felkérésére, több filmjében pedig még a kisebb szerepekben is ismert színészekkel találkozunk.

Olyan férfihősöket ábrázolt szinte mindig, akik szakmájukból adódóan kerülnek veszélyes helyzetekbe, legyenek vadászpilóták, autóversenyzők, rendőrök, tengerészek vagy kémek. De a másik véglet, az eseményekbe véletlenül belecsöppenő karakter is felbukkant nála. Gondoljunk csak a képregényrajongó ifjoncból lett drogdílerre (Tiszta románc), vagy az üldözött jogászra (A közellenség). Főszereplőinek fizikai erőpróbák során kell bizonyítaniuk, hogy érett személyiséggé váltak (Top GunMint a villámTiszta románc), vagy legyőzték múltjuk démonait (Az utolsó cserkészDeja Vu), esetleg egy utolsó küldetéssel adják tovább a stafétát a fiatalabb társnak (KémjátszmaSzáguldó bomba).

Scott 1983 és 2010 között tizenhat filmet rendezett, amelyek között szinte egyenlő arányban találunk kasszasikert (Top Gun), mérsékelt nyereséget termelő munkát (Hajsza a föld alatt) és pénzügyi kudarcot (Domino). Ám ahogy lenni szokott, néhány anyagi bukása – így a Tiszta románc és Az utolsó cserkész – utólag vált kritikus- vagy közönségkedvenccé. Mint szinte minden rendező, rettegett a balsikertől, de szürkébb munkái miatt sem kellett szégyenkeznie. A mozgóképi dinamizmus és a szórakoztatás mestere volt, akinek kíváncsian vártam minden filmjét.

directed_by_a_kozellenseg.jpg

Sok emlékezetes jelenetet köszönhetünk neki. A Tiszta románc kiprovokált gyilkosságát, a Mint a villám kerekesszékes versenyét, a Deja Vu két idősíkban zajló autós üldözését, de valamiért jól emlékszem arra is, ahogy Az utolsó cserkész véres nyitójelenetében az idős klubtulajdonos a tévékamerák előtt lehajtja a fejét. Cowboykalapja tetejéről lecsurog az esővíz – könnyek helyett.

 

 A cikk eredetileg a kulter.hu-n jelent meg Nem volt utolsó esély címmel 2012 augusztusában.