Az erőszak utcái (Thief, 1981)

Az újabban egyre többet dicsért Michael Mann munkái, a Szemtől szemben kivételével bennem eddig hiányérzetet hagytak. Az embervadászra a tévében, Az utolsó mohikánra a moziban nem sikerült ráhangolódnom, A bennfentes pedig igazán csak a végén hatott rám, amikor már nem is a cigarettagyártók manipulációit leleplező kisember a főhős, hanem a róla készült tényfeltáró riport bemutatásáért küzdő tévés újságíró. Az erőszak utcái a legelső mozifilmje, s ez máris katalógusát adja a rendező erényeinek és hiányosságainak.

thief_1983.jpg

Mann minden főhőse higgadt profi, szakmája mestere, aki riválisai és magánéleti problémái kettős szorításában próbál hű maradni saját erkölcsi kódexéhez. Frank (a tehetségéhez mérten kevés igazán emlékezetes filmben szereplő James Caan) a saját játékszabályai szerint dolgozik kasszafúróként. Gyűjti a pénzt, hogy elérje egy papírlapra összemontázsolt álmait: feleséget, gyereket, házat. El is indul a helyesnek vélt irányba, beleszeret egy pincérnőbe (Tuesday Weld), összeházasodnak, gyereket szeretnének, de egyre többször kénytelen elfogadni egy helyi kiskirály néha már atyai segítségét. Így távolodik el egyre jobban a saját eszméitől, és kerül morális válságba. Aztán a fináléban Frank nekigyürkőzik, hogy tiszta lapot nyisson kisiklott élete minden frontján.

A film igazán érdekes része ez a félórás ámokfutás, az előtte lévő kilencven perc pedig ezt alapozza meg. A vég felől nézve érthetőbb a hosszú pepecselés, mint menet közben, ahol az aprólékos jelenetek, a valós időben mutatott „nagy balhé” egyszerűen unalmasak. A német elektronikus zene alapcsapata, a Tangerine Dream borzasztóan egysíkú dallamai masszívan rombolják a film hangulatát, és a magyar szinkron is ront az élvezeten, némelyik párbeszéd nem is érhető, valószínűleg a fordító sem állt a helyzet magaslatán.

Mann bűnügyi drámája remek képekben mutatja be az éjszakai nagyvárost, a direktor emlékezetes (Sam Peckinpah stílusát idéző) lassított lövöldözésekkel teli zárlatot kreál. Betörő főhőséhez hasonlóan precíz a munkája, de érzésem szerint kevésbé hatékony.